Erasmus+

Výukový pobyt

Výukový pobyt se realizuje na základě podepsané inter-institucionální smlouvy Erasmus+ uzavřené mezi MENDELU a partnerskou univerzitou. Evidenci smluv spravuje OMVI, kopie  smluv uzavřené s vaší fakultou/ institutem jsou k dispozici též u zahraničního referenta vaší fakulty. Na výukový pobyt můžete vyjet do:

  • 28 členských států EU: Belgie, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Velká Británie
  • Zemí EHP: Island, Lichtenštejnsko, Norsko
  • Turecko, Makedonie, Srbsko

Výukový pobyt musí probíhat na partnerské univerzitě, tj. s níž má MENDELU uzavřenou inter-institucionální smlouvu. Pokud chcete její uzavření iniciovat, obraťte se na vašeho zahraničního referenta a informujte ho o historii spolupráce, existuje-li, popř. důležitých kontaktních osobách, které mohou uzavření smlouvy urychlit.

Oprávněné aktivity: jakákoli forma aktivní pedagogické činnosti, tedy přednášky, konzultace, workshopy, laboratoře a ateliéry. Za neuznatelnou aktivitu se považuje příprava na výuku a účast na konferenci.

Zaměstnanec musí mít s vysílající institucí uzavřený pracovní poměr na pozici akademického pracovníka (nelze vyslat zaměstnance, který vykonává činnost na základě DPČ, DPP).

Zaměstnanec musí odučit na přijímací instituci minimálně 8 hodin za 2 – 5 pracovních dnů. Při delší době nežl týden je potřeba odučit minimálně 1,6h x počet dnů. Minimální délka mobility je 2 pracovní dny, běžná délka akademické mobility je 5 dnů.

Výukový pobyt lze realizovat v období daného akademického roku.

Instituce může přidělit grant na den cesty bezprostředně předcházející prvnímu dni výuky a na den cesty následující ihned po posledním dni výuky.

Mobilita vždy začíná pracovním dnem na instituci a není možné začít služební cestu před víkendem a víkendem ji přerušit, pokud je kratší než 8 dní. Příjezd na instituci je možný maximálně jeden den před plánovanou mobilitou. 

Pracovníci se speciálními potřebami si mohou požádat o zvláštní grant. Žádost se podává před začátkem letního a zimního semestru a schvaluje ji řídící výbor programu Erasmus+.

Výběrové řízení probíhá vždy na jaře na přelomu měsíců březen až duben. Zájemce si musí sám zajistit přijetí v zahraniční instituci. Všichni pracovníci obdrží email s informacemi spolu s přihláškou na výukový pobyt. Žadatelé posílají přihlášku hodnotilelům na jednotlivých fakultách nebo pracovištích. Finální výběr vždy provádí fakulta nebo jednotlivá pracoviště. OMVI informuje všechny žadatele o výsledcích  výběrového řízení.

Informace k příštímu výběrovému řízení budou aktuálně zveřejněny před zahájením výběrového řízení.

Školení

Mobilita zaměstnanců za účelem školení má tyto cíle:

  • umožnit pracovníkům získávat znalosti nebo konkrétní know-how ze zkušeností a příkladů dobré praxe dostupných v zahraničí, jakož i praktické dovednosti, které mají význam pro jejich současné zaměstnání a profesní rozvoj
  • přispívat k posilování spolupráce mezi vysokoškolskými institucemi a podniky
  • motivovat studenty a zaměstnance k mobilitě a pomoci jim při její přípravě.

 Náplní může být pobyt v partnerském podniku, organizaci nebo instituci tj. pozorování zkušeného pracovníka (job-shadowing), praktické/odborné školení, studijní návštěva, workshop, seminář. Není možná účast na konferencích!

Na školení můžete vyjet do:

  • 28 členských států EU: Belgie, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Velká Británie
  • Zemí EHP: Island, Lichtenštejnsko, Norsko
  • Turecko, Makedonie, Srbsko

Zaměstnanec musí mít s vysílající institucí uzavřený pracovní poměr (nelze vyslat zaměstnance, který vykonává činnost na základě DPČ, DPP).

Minimální délka mobility je 2 pracovní dny, maximální délka pobytu 60 dnů (mimo cestovní dny). Běžná délka akademické mobility je 5 dnů.

Zaměstnanec musí na přijímací instituci absolvovat minimálně 8 hodin aktivit, v rámci 2 – 5 pracovních dnů. Při delší době než týden je potřeba délku aktivit poměrně navýšit, dle následujícícho vzorce: 1,6h x počet dnů.

U školení v privátní sféře musí mít firma platné webové stránky.

Školení lze realizovat v období daného akademického roku.

Instituce může přidělit grant na den cesty bezprostředně předcházející prvnímu dni školení a na den cesty následující ihned po posledním dni školení.

Mobilita vždy začíná pracovním dnem na instituci a není možné začít služební cestu před víkendem a víkendem ji přerušit, pokud je kratší než 8 dní. Příjezd na instituci je možný maximálně jeden den před plánovanou mobilitou.

Pracovníci se speciálními potřebami si mohou požádat o zvláštní grant. Žádost se podává před začátkem letního a zimního semestru a schvaluje ji řídící výbor programu Erasmus+.

Výběrové řízení probíhá vždy na jaře na přelomu měsíců březen až duben. Zájemce si musí sám zajistit přijetí v zahraniční instituci. Všichni pracovníci obdrží email s informacemi spolu s přihláškou na školení. Žadatelé posílají přihlášku hodnotilelům na jednotlivých fakultách nebo pracovištích. Finální výběr vždy provádí fakulta nebo jednotlivá pracoviště. OMVI informuje všechny žadatele o výsledcích  výběrového řízení.

Informace k příštímu výběrovému řízení budou aktuálně zveřejněny před zahájením výběrového řízení.

Erasmus+ kreditová mobilita

Od roku 2015 jsou v rámci programu Erasmus+ nově podporovány výměny studentů a zaměstnanců vysokých škol s mimoevropskými, tzv. partnerskými zeměmi. Akademičtí i administrativní pracovníci se mohou zapojit do mobilit v rámci projektů schválených v každoročních výzvách (aktuální projekty naleznete ZDE). Stejně jako Erasmus+ i Erasmus+ Kreditová mobilita je zaměřen na vysokoškolské vzdělávání, spolupráci mezi vysokoškolskými institucemi, na odborné vzdělávání na vysokoškolské úrovni a spolupráci mezi vysokoškolskými institucemi a podniky. Cílem programu je navázat nové nebo podpořit už existující vztahy a spolupráci mezi vysokými školami z partnerských zemí, zvýšit úroveň transparentnosti a slučitelnosti kvalifikací vysokoškolského vzdělávání, zkvalitnit jazykovou a odbornou výuku, podpořit výměnu dobré praxe a rozvoj talentu. 

  • Vyjíždějící zaměstnanec musí mít na MENDELU pracovní poměr.
  • Vyučující, vyjíždějící na výukový pobyt, musí mít na MENDELU pracovní poměr v rámci pracovní smlouvy jako akademický pracovník (výše úvazku nerozhoduje).
  • Zájemci o výukový pobyt nebo školení musí projít výběrovým řízením buď v rámci přípravy projektu nebo následně vyhlášeným výběrovým řízením.
  • Výběrové řízení je v kompetenci koordinátora projektu, který je zodpovědný za obsahovou část projektu.

Výjezd s akademikem

Rozvoj internacionalizace je jednou z hlavních dlouhodobých priorit MENDELU. V rámci plnění strategických cílů Internacionalizace MENDELU jsou podporovány zahraniční cesty akademických pracovníků se studenty. Účelem podpory je zvyšování kvality vzdělávacího procesu bakalářských a magisterských studentů (získání praktických dovedností, které by nebylo možné nabýt v ČR), navázání studentů MENDELU na zahraniční vědeckou komunitu a také reprezentace univerzity v zahraničí. 

Mobilita studentů je administrována stejně jako praktická stáž, navíc však musí student 3x podepsat Dohodu student, která slouží k zakoupení letenek. Akademik si klasicky podá cestovní příkaz a vyplní Žádost o podporu zahraniční mobility akademika se studenty, a to min. 45 dnů před plánovanou cestou, včetně jmenného seznamu studentů, a to s ohledem na nutnost včasného zakoupení letenek a výplaty stipendia ještě před odjezdem studentů na stáž (tyto jsou vždy na přelomu měsíce). Před odjezdem dále studenti předloží na OMVI Letter of Acceptance a Training Agreement, včetně uhrazeného pojištění. Po návratu je třeba doložit Traineeship Certificate a v UIS vyplnit závěrečnou zprávu. Akademik předpoží podrobnou zprávu z pobytu, příp. doplní i fotografiemi. 

Další

je program pro podporu bilaterální spolupráce ve vzdělávání a vědě v terciárním sektoru. Program AKTION byl zřízen v roce 1992 jako společný program ministerstev školství obou zemí.

Program AKTION slouží k podpoře vzájemného porozumění mezi Českou republikou a Rakouskem. Podporuje rozvoj dvoustranné spolupráce ve vědě a vzdělávání ve všech vědních oborech. Podporovány budou především projekty menšího rozsahu, které slouží k navázání nové spolupráce i rozvoji stávající, je do nich zapojen vědecký dorost, a které mají vyhlídky na pokračování z jiných finančních zdrojů (programů EU apod.).

Podpora je poskytována ve dvou kategoriích:

– individuální – stipendia na studijní a vědecké pobyty v druhé zemi a k účasti na letních jazykových a odborných školách (viz dále).
– institucionální – podpora projektů spolupráce českých a rakouských vzdělávacích institucí terciárního sektoru viz Pokyny pro sestavení návrhů projektů, jejich financování a ukončení .

Administraci programu AKTION vykonává Jednatelství AKTION se sídlem v Praze. Kontaktním místem v Rakousku je Zentrum für Intenationale Kooperation & Mobilität des OeAD-GmbH/  / Centrum pro mezinárodní spolupráci a mobilitu se sídlem ve Vídni.

Kontakty:

Ing. Helena Hanžlová
vedoucí programu Aktion (agenda projektů spolupráce)  
hanzlova (zavináč) dzs (tečka) cz
+420 221 850 506, mobil: +420 602 169 216  

PhDr. Martina Bečánová Hamplová

odborná referentka (agenda stipendií)

martina (tečka) hamplova (zavináč) dzs (tečka) cz
+420 221 850 513, +420 770 138 792

Kontaktní pracovník pro program AKTION v Rakousku:

Magdalena Krautzer, MA
ICM – Zentrum für Internationale Kooperation & Mobilität der OeAD-GmbH (Rakouská akademická výměnná služba)
Ebendorferstraße 7, A – 1010 Wien
magdalena(tečka) krautzer(zavináč) oead (tečka) at
+431-53408-454

http://www.oead.at

(Central European Exchange Programme for University Studies) je středoevropský výměnný univerzitní program zaměřený na regionální spolupráci v rámci sítí univerzit. 

CEEPUS je středoevropským výměnným univerzitním programem zaměřeným na regionální spolupráci v rámci sítí univerzit.
Dohodu o programu CEEPUS podepsaly Albánie, Bosna a Hercegovina,   Bulharsko, Černá Hora, Česká republika, Chorvatsko, Maďarsko, Severní Makedonie, Moldavsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko. Spolupracují též univerzity Priština, Prizren a Peja v Kosovu.

Program je určen pro pregraduální studenty od ukončeného druhého semestru, postgraduální studenty a akademické pracovníky veřejných vysokých škol.

Stipendium v programu lze získat v rámci sítí vysokých škol nebo individuálně (jako tzv. freemover). Důraz je přitom v prvé řadě kladen na aktivity v rámci sítí.

Jan Trnka
Centre for International Cooperation in Education
Na Porici 4/1035, CZ-110 00, Praha 1
Phone 1: +420/221 850 509
Phone 2: +420/221 850 502
E-mail: ceepus@dzs.cz
WEB: www.dzs.cz  

https://www.ceepus.info

Fulbrightův program je jedním z nástrojů rozvoje česko-amerických kulturních a vzdělávacích výměn a vzájemného porozumění je i spolupráce českých vzdělávacích institucí a výzkumných pracovišť s jednotlivci a institucemi v USA. K podpoře této spolupráce využíváme jak své stipendijní programy, tak i další aktivity.

Fulbright program pro postgraduální studium pro výzkumné a studijní pobyty studentů 

Fulbright core program Fulbright-Masaryk program v juniorské i seniorské kategorii pro vědce a přednášející 

Fondy EHP podporují studijní pobyty a projektovou spolupráci s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem. DZS zprostředkovává v třetí etapě Fondů EHP 2014 – 2021 pro školy program Vzdělávání.

Hlavním cílem Programu Vzdělávání, který je realizován v rámci Fondů EHP, je zvýšit úroveň lidského kapitálu a vzdělanostní základny v ČR. Program naplňuje i další cíle – snížení ekonomických a sociálních rozdílů v Evropském hospodářském prostoru a posilování spolupráce s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem. Program nabízí čtyři aktivity: projekty institucionální spolupráce, projekty mobilit, projekty v odborném vzdělávání a projekty podporující inkluzivní vzdělávání.

E-mail: eeagrants@dzs.cz

https://www.dzs.cz/cz/fondy-ehp/

Ministerstvo školství každoročně přiděluje stipendijní místa, takzvané kvóty, pro akademické pracovníky MENDELU v rámci mezivládních dohod. Díky těmto bilaterálním dohodám, které má Česká republika uzavřené s partnerskými zeměmi, mohou v současnosti vyučující vyjet na zahraniční pobyt na zahraniční univerzity. Přehled kvót a výběrových řízeních na zahraniční mobility najdete na stránkách AIA DZS.  

Německá akademická výměnná služba (DAAD) je sdružení německých vysokých škol a jejím cílem je podporovat akademickou spolupráci Německa a zahraničí. Vysokoškolští učitelé a vědci mohou díky DAAD získat stipendia na výzkumné pobyty. Více informací najdete na stránkách DAAD.

Stipendium „Barrande Fellowship Program“ umožňuje studentům zapsaným na českých vysokých školách získat stipendium: na doktorandské studium pod dvojím vedením  (tzv. cotutelle) nebo na stáž ve francouzské laboratoři.

V praxi student české univerzity obdrží 1 000 EUR měsíčně během svého pobytu ve Francii a student francouzské univerzity 25.000 Kč měsíčně během pobytu v České republice.

Bližší informace o stipendiu „Barrande Fellowship Program“ jsou k dispozici na stránkách DZS.

Bližší informace k přihláškám

Brožura pro žadatele o cotutelle

Brožura pro žadatele na stáž 

Prezentace ze semináře dne 23. 1. 2020